Danske Slægtsforskere Facebook
Vi knytter personer med interesse
for slægtsforskning sammen
Danske Slægtsforskere / Om os / Tilbud / Forum hjælp

Hvad er Forum?

Danske Slægtsforskeres Forum er et fællesskab, hvor slægtsforskere kan hjælpe hinanden og udveksle erfaringer og idéer indenfor alt vedrørende slægtsforskning. Det er åbent for alle, men visse dele er forbeholdt medlemmer af foreningen.

Forum er for overskuelighedens skyld opdelt i grupper med hver sit emne: Aneefterlysning, hjælp til tydning af tekster osv. Orienter dig i opdelingen, inden du vælger gruppe for dit indlæg; det gør det nemmere for os alle at bruge Forum.

Når du åbner en gruppe, får du de seneste indlæg præsenteret først, men du kan bevæge dig tilbage i rækken ved at klikke på tallene ud for Sider over indlæggene.

Allerede på oversigtsiden kan du se, om der er kommet nye indlæg i en gruppe, siden du sidst kiggede på den. Ikonerne med papirerne til venstre vil være markeret med en mørk side underst, hvis der er nyt. 

Klik på titlen på et indlæg og du kan læse på det og de svar, der måtte være kommet i ”tråden” (betegnelse for indlæg + rækken af svar). I kolonnerne til højre kan du se, hvor mange svar et indlæg har resulteret i, samt hvem der har skrevet det sidste. 

Husk at holde en god tone, når du skriver indlæg i Forum. Vi er her for at hjælpe hinanden, ikke for at dunke hinanden oven i hovederne. I det brune felt, der ligger først i hver gruppe, finder du bl.a. et indlæg med gode råd til, hvordan du bruger Forum, så du får mest ud af det. Læs rådene!

Hver gruppe har en moderator, der holder øje med, at reglerne overholdes. Hvis du støder på et indlæg, du synes er problematisk, kan du rapportere det til moderator ved at bruge linket nederst til højre ved indlægget.

Registrering

Du kan frit læse indlæggene i de Forum-grupper, som er åbne for alle, men hvis du selv vil deltage i udvekslingen af oplysninger ved at svare på andres indlæg eller selv lægge et spørgsmål ud, skal du registrere dig som bruger. Alle kan registrere sig og få adgang til at skrive i de åbne grupper, men hvis du er medlem af Danske Slægtsforskere får du adgang til flere grupper.

Du registrerer dig ved at klikke på Registrer. I næste skærmbillede læser du registrationsaftalen og accepterer den. Du kommer nu til formularen:

Udfyld felterne med brugernavn og e-mail. Brug gerne dit navn som brugernavn; i Forum foretrækker vi at vide, hvem vi snakker med.

Vælg et kodeord og bekræft det.

Inden du kan klikke på Registrér, skal du taste bogstaverne i feltet under Bekræftelse og svare på et spørgsmål, som du kan finde svar på ved at se dig lidt omkring på hjemmesiden. Dette sker ikke for at drille dig, men for vi kan sikre os mod, at robotter prøver at registrere sig.

Når du har udfyldt felterne og klikket på Registrér, vil du modtage en aktiverings-mail. Følg anvisningerne, og du er klar til at logge dig ind.

 

Logge ind

Brug felterne øverst på siden og udfyld med brugernavn og kodeord. Hvis du har glemt dit kodeord, klikker du blot på Log ind uden at udfylde felterne, og du får et nyt skærmbillede, hvor du kan klikke på Glemt dit kodeord? Udfyld feltet i næste skærmbillede med brugernavn eller e-mail og følg anvisningerne.

Vær opmærksom på, at du ikke behøver at logge ud, når du forlader Forum. Hvis du undlader at gøre det, vil du automatisk være logget ind næste gang, du besøger siden.

Profil

Alle brugere har deres egen profil, som du kommer til ved at klikke på Profil fra menulinjen øverst (du skal være logget ind).

 

 

I startbilledet ser du dine basisoplysninger. Her en nem adgang til de indlæg, du har skrevet: Klik på Vis indlæg til venstre og du får dem alle frem. Du kan også se en statistik over din brug af Forum (Vis statistik).

Du kan foretage visse ændringer ved at klikke på Rediger profil.

Under Kontorelaterede indstillinger kan du bl.a. ændre det navn, der bliver vist på skærmen, og din mailadresse.

Forumprofil giver adgang til at oprette en signatur, som bliver vist i bunden af dine indlæg.

Udseende og layout giver mulighed for forskellige indstillinger for, hvordan Forum skal tage sig ud, fx hvor mange indlæg der skal vises pr side.

Abonnementer giver en oversigt over de tråde, du abonnerer på, dvs. tråde, hvor du ønsker besked, når der er nye svar. Du kan her også tilmelde dig nyhedsbreve.

Personlige beskedindstillinger: du kan bl.a. vælge at få en meddelelse, når du får en ny besked, og at få vist nyeste beskeder øverst

Venne/ignoreringsliste lader dig oprette særlige grupper af venner eller personer, du ikke vil kommunikere med. Listen kan bruges til at blokere beskeder fra visse personer.

 

Søg

Søgefunktionen kommer du til via Søg på menulinjen.

Du kan her søge på navne, steder, emner, eller hvad du måtte have behov for. Du kan markere, om du fx kun ønsker at søge i overskrifter, og du kan afgrænse med hensyn til alder. Hvis du ikke foretager nogle afgrænsninger, søger du som udgangspunkt helt bredt.

Du kan også vælge at søge på brugere, men vær opmærksom på, at der skal tastes et ord eller en del af et ord (mindst to karakterer) i feltet Søg efter.

Hvis du klikker på + ud for Vælg et board at søge i eller søg i alle, får du mulighed for at afgrænse søgningen til en eller flere af Forum-grupperne. Som udgangspunkt søger du i alle grupper.

 

At poste

Når du vil skrive et indlæg, stater du med at vælge den rigtige gruppe – om dit spørgsmål fx hører hjemme i AneEfterlysning eller Hjælp til tydning.

Klik herefter på Nyt emne på menulinjen over indlæggene.

Det åbner skrivefeltet:

Vælg en passende overskrift til indlægget. Det er venligt overfor andre brugere at oplyse om, hvad drejer sig om; undlad intetsigende overskrifter som “Hjælp!” eller “Jeg kan ikke finde min oldemor”.

I det store felt taster du, hvad du ved om fx den ane, du søger efter, samt hvad du har brug for hjælp til. Vær omhyggelig med at forklare, så folk ikke bruger tid på at lede efter noget, du har fundet selv.

Ikonerne over skrivefeltet giver forskellige muligheder for at formatere teksten, fx med fed skrift eller kursiv. Du kan indsætte links (globe-ikonet) eller en mailadresse (mail-ikonet), og du kan bruge citater (ikonet med tekstboksen).

Endelig er der et udvalg af smileys, du kan forsyne teksten med.

 

Et klik på + ud for Vedhæftninger samt øvrige indstillinger under skrivefeltet åbner for flere muligheder. Her kan du vedhæfte billed- eller tekstfiler; systemet kan håndtere filtyperne doc, gif, mpg, pdf, txt, zip, docx og jpg, som højst må have en størrelse på 500 KB. Vil du have vist en større fil, kan du evt. forsøge at dele den.

 

Inden du sender dit indlæg afsted, er det en god ide at vælge Forhåndsvisning, hvorved du kan se, hvordan indlægget kommer til at tager sig ud, når det er lagt op. Når du er tilfreds med resultatet, klikker du på Send.

Hvis du vil svare på et indlæg, klikker du på Svar, som du finder på menulinjen øverst og nederst i tråden. Det åbner skrivefeltet, dog med den forskel, at du her ikke selv skal taste en overskrift.

Du kan rette og redigere i et indlæg de første 30 minutter, efter at du har lagt det op.

Hvis du vil have besked, når der er nye svar i en tråd, klikker du på Abonnér fra menulinjen.

Personlige beskeder

Brugerne har forskellige muligheder for at ”tale” med hinanden udover at skrive indlæg.

Ved forfatternavnene ud for indlæggene i Forum finder du et par ikoner. Konvolutten åbner dit mailsystem, så du kan sende vedkommende en mail.

 

Taleboblen er for interne beskeder. Et klik på den åbner et skrivefelt med Emne-felt til overskrift og et felt til selve beskeden.

Beskeden vil blive sendt til den givne person, men du kan tilføje flere modtagere ved at klikke på Tilføj BCC. Når du begynder at taste et navn i feltet, vil systemet foreslå brugere, som svarer til navnet, og som du kan vælge imellem.


Dine personlige beskeder kommer du til ved at klikke på Mine beskeder fra menulinjen øverst på siden. Her kan du læse dine beskeder, og du kan skrive en ny besked. Hvis du vil svare på en besked, bruger du Svar-ikonet til højre over indlægget.

Som udgangspunkt er Gem en kopi i min udbakke markeret, og du kan vende tilbage til dine sendte beskeder ved at klikke på Beskeder fra menulinjen over beskederne og vælge Sendte beskeder.

Menupunktet Handlinger giver mulighed for at søge i beskederne og rydde op i dem.

Under Indstillinger kan du administrere dit beskedcenter ved at oprette mærkater og regler.