Bestyrelsens beretning for året 2024
Så er endnu et år gået og det er blevet tid til at gøre status.
Året er gået sin stille og rolige gang – heldigvis uden store udfordringer og problemer.
Største udfordring er – som også nævnt sidste år – at der er kommet flere brugere af ”Skallen”, hvilket gør det til en lidt større opgave at få ok til leje af ”Skallen” på de datoer, der ville passe bedst i vores program.
Men bestyrelsen prøver at få det hele til at gå op på bedst mulig måde.
I foråret nåede vi 4 foredrag og 2 workshops.
Foredragene handlede om: DNA-slægtsforskning og de overraskelser man kan finde her – Billedbehandling og kunstigintelligens – Faderskabssager, skilsmissesager og adoptionssager – Den oversøiske udvandring fra Danmark i perioden 1840-1920
De 2 workshops havde ikke nogen temaer – vi mødte bare op med vores computer.
Vi havde planlagt et 5. foredrag (om Lokalarkiver og hvad vi kan bruge dem til) – men desværre måtte vores foredragsholder, Kirsten, melde afbud på dagen, da hun havde mistet stemmen. Et væsentligt handicap for en foredragsholder!!!
I efteråret havde vi 3 foredrag og 1 workshop.
Foredragene handlede om: Lokalarkiver og hvad vi kan bruge dem til (overført fra foråret) – Distriktslægearkiver, dødsattester og sindssygeanstalter – Den Historiske fortælling.
Workshoppen havde ikke noget tema.
I september prøvede vi noget nyt – at lave en slægtsforskerdag.
Dagen blev en kombination af foredrag og workshop.
Bestyrelsen var spændt på, om dette arrangement var noget, som vores medlemmer ville støtte op om.
Bestyrelsen havde valgt at lave dagen ”åben” – på den måde, at også ikke-medlemmer var velkomne.
Ca. 30 glæde og forventningsfulde slægtsforskere mødte op lørdag den 21. september. Ca. halvdelen af de fremmødte var ikke medlemmer – men vi kan se, at flere af dem efterfølgende har meldt sig ind.
Dagen startede med fælles morgenkaffe, herefter foredrag ved historiker og kulturformidler Gitte Bergendorff Høstbo. Efter frokost var der frit/workshop. Gitte blev om eftermiddagen og kunne hjælpe ved evt. udfordringer/spørgsmål – eller blot spørgsmål til slægtsforskning generelt.
Ret hurtigt blev der samlet en mindre gruppe, som gerne ville høre noget om de forskellige slægtsforskningsprogrammer, der findes. Denne gruppe tog Preben med på
1. sal, hvor de fik en kort introduktion.
Dagen sluttede ca. 15.30 (programsat til kl. 16.00) – hvor de fleste stille og roligt var ”sivet” hjem. Godt øre i hovedet.
I løbet af dagen blev der serveret morgenkaffe, frokost, vand, kaffe, kage og frugt.
Vi havde søgt Halbergs Familiefond om tilskud til at afholde ”slægtsforskerdagen”. Og vi var så heldige, at de gerne ville støtte os.
Det betød, at vi kunne afholde dagen helt uden brugerbetaling.
Tak til Halbergs Familiefond.
En udløber af den lille gruppe, som kort havde fået introduktion til slægtsforskningsprogrammer, blev, at vi hurtigt og spontant fik arrangeret, at de, der have lyst, kunne mødes allerede torsdagen efter til en opfølgning. Opfølgningen var kun for dem, som havde deltaget i slægtsforskerdagen – så det blev ikke annonceret nogen steder. Vi mødtes 8.
Der kommer sandsynligvis ikke en ”slægtsforskerdag” i 2025, men bestyrelsen er åben for, at der kommer en i 2026.
Sidst på året fik vi via Svendborg Kommune en forespørgsel/henvendelse fra Dansk Handicap Forbund. De opfordrede til, at man tilmeldte sig ”Ledsagekortet”. Dette kort giver personer med et handicap som kræver en ledsager (blinde, kørestolsbrugere m.fl.), mulighed for at deltage i arrangementer (kurser, foredrag, m.fl.). ”Ledsagekortet” gør, at der ikke skal betales entré/medlemskab for ledsageren også.
Det har Bestyrelsen valgt at sige, at det vil vi gerne støtte, da der er elevator og handicaptoilet i forbindelse med ”Salen” i ”Skallen”.
Igennem året har der i gennemsnit være 28 deltagere til vores arrangementer.
Det er vi godt tilfredse med.
Deltagerne er selvfølgelig vores medlemmer, men også rigtig mange gæster (ikkemedlemmer) finder vej til især vores foredrag.
I 2024 har vi holdt 5 bestyrelsesmøder og udsendt 4 nyhedsbreve.
Tak til vores medlemmer for at støtte op om foreningen – uden jer, ingen forening.
Tak til bestyrelsen for godt samarbejde igennem året. Jeg synes, vi har fundet en fin måde at samarbejde og fordele opgaverne på - det håber jeg vil fortsætte i det kommende år.