DANSKE SLÆGTSFORSKERE SYDFYN
Referat af ordinær generalforsamling
Torsdag den 23. februar 2023 kl. 18.00
Aktivitetshuset Skallen, Møllergade 99, Svendborg

Formand Hanne Nielsen bød velkommen.

Dagsorden:
1. Valg af: a. dirigent – Bent Andersen valgt.
Dirigenten startede med at konstatere at indkaldelsen til generalforsamling var varslet iht. Vedtægterne, idet han selv via e-mail havde modtaget dagsorden og bilag den 1. februar 2023. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, idet dem, der er mødt, kan stemme. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Alle krav er opfyldt så generalforsamlingen kan gennemføres.
b. referent – Rigmor Lauridsen valgt

2. Fremlæggelse af bestyrelsens beretning for det forgangne år v. formand Hanne Nielsen. Beretningen sendes til medlemmerne sammen med referatet fra generalforsamlingen. Kommentarer fra de fremmødte:
2.1. Bent takkede for fine foredrag, foreslog ”noget om skifter”.
2.2. Rigmor gjorde opmærksom på formand Hannes store arbejde med at få puslespillet omkring foredragsholdere og datoer til at gå op. Især i tiden med corona, hvor aftaler med foredragsholdere har været lavet og så har måttet ændres både to og tre gange.
2.3. Ang. Workshops: Måske lidt flere ”hjælpere” til de nye. Det er svært at ”overføre” det man har hørt til et foredrag til sin egen slægtsforskning. Man har brug for at få hjælp under workshoppen.
Beretningen blev godkendt med applaus.

3. Fremlæggelse af årsregnskab for det forgangne år til godkendelse v. kasserer Flemming Knudsen. Bilag er sendt ud sammen med indkaldelsen.
Flemming gennemgik Regnskabet for 2022 samt Status.
Bent: Bankgebyrer er et stort beløb for små foreninger.
Hanne: Nogle banker er begyndt at oprette særlige foreningskonti bl.a. Danske Bank.
Regnskabet blev godkendt.

4. Behandling af indkomne forslag. Forslag fra medlemmer eller sager, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skriftligt eller på mail være bestyrelsen i hænde senest mandag den 13. februar 2023.
Bestyrelsen har ikke modtaget nogen forslag som ønskes til behandling.

5. Vedtagelse af justeret budget for indeværende år og vedtagelse af budget og fastsættelse af kontingent for det følgende år v. kasserer Flemming Knudsen. Dirigent deler dette punkt op i 3 underpunkter:
a. Justeret budget for 2023: Indtægter – foreningen er begyndt at sælge nogle bøger. Gebyr til DS stiger, fordi flere medlemmer melder sig ud af DS, men fastholder deres medlemskab af DS Sydfyn. Godkendt
b. Budget 2024: Forsætter med 160 medlemmer. Bøger vi sælger: Bogen om DNA. Folkeuniversitet betaler foredragsholdernes udgifter til transport og evt. overnatning. Godkendt
c. Fastsættelse af kontingent for 2024 – uændret 75 kr.

6. Valg til bestyrelsen for 2 år
Flemming Knudsen modtager ikke genvalg Bent Andersen
Erik Jensen modtager ikke genvalg Preben Sørensen
Thorkild Jessen modtager genvalg Thorkild Jessen

7. Valg af 2 suppleanter for 1 år
Preben Sørensen modtager ikke genvalg Henriette Helge
Liselotte Krøyer modtager ikke genvalg, Freddy Caspersen
da hun er trådt ind i bestyrelsen

8. Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant
som revisor: Kirsten Hansen modtager genvalg Kirsten Hansen
som revisorsuppleant: Bent Fogh-Hansen Bent Fogh-Hansen
modtager genvalg

9. Eventuelt
Dirigenten understregede at der kan debatteres alt om foreningen, der kan dog ikke
besluttes noget under dette punkt.
9.1. Bilag til generalforsamling var ikke på website.
9.2. Bent: Vi har en lille god forening og der er god stemning ved foredrag og workshops. Samle flere folk der kan hjælpe.
9.3. Rigmor fortalte at hun desværre var nødt til at stoppe som bestyrelsesmedlem pga. en øjensygdom, der giver store gener ved skærmarbejde.
9.4. Hanne: Slægtsforskerens Bibliotek tilbyder undervisning i brugen af biblioteket (1-2 timer) samt rundvisning
9.5. Bent: Måske bruge en del af formuen til en bustur for medlemmer eller kørselstilskud ved fyldte biler så medlemmerne kan gøre brug af biblioteket i Albertslund.
9.6. Historiske dage i København den 18.-19. marts. Som medlem af Danske Slægtsforskere har man mulighed for at bestille gratis billetter
9.7. Erik takkede Rigmor for at have udviklet gode arbejdsdokumenter til brug for bestyrelsen.
Dirigenten ønskede tillykke med valgene og takkede for god ro og orden.
Formand Hanne overrakte en vingave til afgående bestyrelsesmedlemmer Flemming, Erik og Rigmor. Dermed afsluttedes generalforsamlingen.